
Weekbrief Leo Fijen – 22 september
Verlangen naar zingeving bij ouderen op 50plusbeurs
Oriëntatie in doolhof
‘Weet u waar de uitgang is’, was de afgelopen dagen de meest gestelde vraag. Mijn plek in hal 8 van de Jaarbeurs nodigde de duizenden mensen uit om die vraag te stellen. Want een dagje uit naar de 50plusbeurs is voor veel mensen wandelen door een doolhof. Ze weten niet meer waar de uitgang is. En dus stelden ze die vraag aan mij, met de edities van het kloostermagazine voor me op tafel. Dat kwam zo vertrouwenwekkend over dat ik de richtingwijzer werd.
Honderden en honderden
Maar ook in andere zin vonden de vele bezoekers een zekere richting bij het bezoek aan mijn tafel. Vooraf werd mij verzekerd dat bezoekers van de 50plusbeurs niets hadden met zingeving en geloof. En werd me zelfs afgeraden om daar reclame te maken voor Klooster! Inderdaad, samen met Christenen voor Israël was ik de enige standhouder met geloof en levensbeschouwing. Ik vreesde het ergste, maar die angst was niet gegrond. Ik kon de belangstelling vaak niet aan. Zingeving is een prioriteit in het leven van ouderen, zo weet ik nu. Honderden en honderden zijn bij me langs geweest om me te bedanken voor de geloofsgesprekken op zondagochtend op NPO2, nog eens honderden begonnen te vertellen over ingrijpende ervaringen in hun leven en tientallen hebben een abonnement genomen op Klooster!
Kloostermagazine heeft toekomst
Als me iets duidelijk is geworden de afgelopen drie dagen, dan is het wel dat volgend jaar op de 50plusbeurs een plein voor zingeving moet worden geopend. En reken maar dat ik er dan weer drie dagen bij ben. Om te luisteren naar de verhalen van ouderen, om te ervaren hoe zeer ouderen de zondagochtend van de KRO op NPO2 waarderen en om nog meer abonnementen van Klooster! te slijten. Dit magazine heeft toekomst. Want steeds meer wordt duidelijk dat ouderen verlangen naar zingeving in hun leven. Kloostermagazine is daar een treffend voorbeeld van.
Leo Fijen