Wandelen met een plus

Wandelen is volgens gezondheids-deskundigen en fitgoeroes hartstikke goed voor ons lichaam. Je brengt de bloedsomploop op gang, zet je spieren aan het werk, smeert de gewrichten. Dankzij je mobiele telefoon kun je makkelijk bijhouden hoeveel stappen je per dag zet: de aanbevolen tienduizend of vijfhonderd (als je veel zit). Samen wandelen is helemaal geweldig, want je gaat in dezelfde richting en kijkt elkaar niet aan. Daardoor mogen er mooie stiltes vallen en kunnen er ook diepe gesprekken ontstaan.

Kinderen houden vaak niet van wandelen. Misschien door sprookjes waarin ouders hun kinderen in het bos achterlaten. Door films over wolven en wezentjes. Of misschien vervelen ze zich gewoon. Maak wandelen daarom leuk door een thema af te spreken.

Verzamelwandeling

Ieder kind krijgt een plastic zak mee. Kijk hoeveel verschillende bladeren en naalden je kunt verzamelen. Leg ze thuis mooi uit (van groot naar klein, van donker naar licht of in bloemvorm bijvoorbeeld)  en fotografeer ze.

Verstopwandeling

Af en toe staat het gezelschap stil en mag eentje zich verstoppen terwijl de anderen tien à twintig tellen hun handen voor hun ogen houden. Zoeken maar!

Picknickwandeling

Thuis doe je lekkere dingen in een shopper of rugzak en dan trek je te voet naar een mooi weitje, een zandverstuiving of een verborgen tuin. Daar eet en drink je alles gezellig op.

Nagenieten

Download op de smartphone een app die de route bijhoudt, zoals bijvoorbeeld Relive. Zet de app aan bij het begin van de wandeling, en maak onderweg een paar foto’s. Na de wandeling kunnen de foto’s toegevoegd worden, en zie je de route, met allerlei informatie, als filmpje terug op de kaart. (Oeps, daar namen we een flinke omweg!) Leuk om deze minidocumentaire te delen met anderen.

afbeeldingen: schoentjes Marjet de Jong; kinderen Brgfx – Freepik.com