
Stoplab sessies: anders omgaan met textiel en film: In de naaikamer van het klooster
‘In de naaikamer’ heet de film die filmmaker/kunstenaar Jeanne van der Horst heeft gemaakt in het kader van het project STOPLAP * STOPLAB. De film is een tweeluik over het naaiwerk van de zusters uit Megen en Oosterhout. Samen met textielontwerper Marjolein Keijsper nemen de zusters Simone en Agatha de kijker mee in de naaikamer van hun klooster, plekken waar zij dagelijks werken en waar bezoekers nooit komen. Ze vertellen hoe in het klooster gewerkt wordt in de naaikamer en hoe ze duurzaam omgaan met hun kleding/habijten en linnengoed.
De film maakt deel uit van project STOPLAP * STOPLAB in het kader van het Brabants Kloosterleven, waarin aandacht wordt gevraagd voor eeuwenoude kloosterwaarden en gekeken wordt hoe die ook nu nog zinvol zijn. Duurzaamheid speelt hierin een belangrijke rol. In kloosters worden materialen zoals textiel tot het uiterste benut. Niets wordt weggegooid en kleding wordt voortdurend hersteld.
Marjolein onderzoekt de relatie tussen kloosters en textiel en neemt een divers gezelschap hierin mee tijdens de STOPLAB-sessies. Een divers gezelschap zette zich aan het naaien en herstellen: een kostuummaker, een ritueel begeleider, docenten, welzijnswerker, zorgbegeleiders, ontwerpers en andere geïnteresseerden. De deelnemers kregen eerst de film van Jeanne van der Horst te zien. Deze tweeluik geeft een uniek inkijkje in de naaikamer van zuster Simone van de Onze Lieve Vrouwe Abdij in Oosterhout en zuster Agatha van het clarissenklooster Sint Josephsberg in Megen.
Na de film gingen de deelnemers zelf aan de slag. Met het tafellaken, de mouwbeschermers en het reuze-speldenkussen creëerde Marjolein een bijzondere setting. Na afloop kregen alle STOP-werken een nummer op dezelfde wijze zoals in kloosters textiel gemerkt wordt.
Op 21 december is de volgende STOPLAB-sessie in Tilburg met studenten Artcode van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Andere locaties waaronder Oosterhout staan voor 2023 in de planning. Zo ontstaat een serie van STOP-werken/tafelkleden die volgend jaar samen met de film vertoond worden in een eindmanifestatie om anders met textiel om te gaan.
Een korte preview van de film is hier te zien: