Een beeldhouwer, een boekbinder, een zingende broeder en bordurende zusters: vier kloosterambachten in woord en beeld. Over schoonheid en soberheid, over verwondering en voldoening, en over het ware atelier van de kloosterling.
‘Deze droom heeft het leven van Clara Fey gevormd’
Borduren om in het levensonderhoud te voorzien van arme kinderen in Duitsland en Zuid-Limburg, dat is het verhaal van de zusters van Simpelveld. De kerkelijke gewaden die de zusters borduurden zijn zo mooi, dat ze sinds 2018 te zien zijn in het museum ‘De Schat van Simpelveld’, binnen de muren van het oude klooster. De Duitse zuster Petra Flöck werkt in het museum en het archief. Ze vertelt over de geschiedenis van deze geborduurde gewaden.
De congregatie van de zusters werd gesticht door Clara Fey, geboren in 1815 en zelf de dochter van een lakenhandelaar. ‘Als elfjarige had Clara een bijzondere droom’, vertelt zuster Petra. ‘Zij kwam een jongen tegen en wilde hem een aalmoes geven. Maar de jongen zei dat hij nog veel meer broertjes en zusjes had. “Zorg voor hen”, zei hij. Clara vroeg de jongen waar hij woonde en hij wees omhoog. “Wat is je naam?” vroeg ze. “Ik ben het arme kind Jezus”, zei hij. Deze droom heeft haar leven gevormd, zij heeft zich sindsdien altijd ingezet voor de arme kinderen.’
In 1844 stichtte Clara Fey de nieuwe congregatie: de Zusters van het Arme Kind Jezus. Claraen haar medezusters gaven onderwijs aan de arme kinderen, maar ook voorzagen ze de kinderen van kleding en maaltijden. ‘Als je honger hebt, kun je niet leren’, legt zuster Petra uit. ‘Een van de zusters kon prachtig borduren, en de inkomsten konden goed gebruikt worden om voor de kinderen te kunnen zorgen.’
Al snel waren er meer dan 35 zusters in Simpelveld in het naaiatelier aan het werk. De pa- ramenten werden door hun hoge kwaliteit vanuit heel Europa besteld. Voor inspiratie maakten de zusters ook gebruik van bekende kunstwerken, vertelt zuster Petra. Ze wijst op een groot antependium, de bekleding aan de voorkant van het altaar. De afbeelding is gebaseerd op het Driekoningenaltaar in de Dom van Keulen, gemaakt door Stefan Lochner in de 15e eeuw. Dat de aanbidding van de koningen en de geboorte van Jezus vaak terugkomen in het borduurwerk van de zusters, is overigens geen toeval, lacht zuster Petra. ‘We zijn immers de zusters van het arme kind Jezus, het Kerstfeest is ons hoogfeest.’
Uit Klooster! 27, blz. 76-77
Tekst: Marian de Heer
Foto: Gerard Oonk