Holy Smoke – Hoe een ‘bijbels ongeletterde’ generatie Christelijke kunst kan ontdekken

Op de website van het Engelse weekblad The Spectator, zijn onder de titel Holy Smoke podcasts over religie te vinden: The most important and controversial topics in world religion, thoroughly dissected by a range of high profile guests. 

In deze aflevering staat de vraag centraal ‘Hoe kan de huidige generatie, die weinig tot geen bijbelse kennis heeft, de christelijk kunst ontdekken?’ Klik op de link om deze Engelstalige podcast te beluisteren.

Holy Smoke

Deze aflevering van de podcast Holy Smoke is een gesprek over de diepe en tegelijk verwaarloosde betekenis van christelijke kunst. Professor Ben Quash (King’s College London) wordt geïnterviewd door Carmel Thompson.  Carmel is een enthousiast museumbezoeker. Ben Quash is een autoriteit op het gebied van kunst en religie. (En tevens Anglicaans priester, al komt dit in the podcast niet naar voren.)

Deze aflevering is gefundeerd in Carmels overtuiging dat christelijke kunst – en dat gaat over het overgrote deel van de toonaangevende kunst uit het westen tot en met de Renaissance – te vaak uitsluitend vanuit een puur esthetisch oogpunt wordt bezien.

Ben Quash is op dit moment bezig met een ambitieus online project, the Visual Commentary on Scripture, (een visueel commentaar op de Schrift) waarin kunsthistorici en theologen proberen om Christelijke kunst weer te verbinden met het geloof dat de aanleiding was voor de creatie ervan.

In het gesprek staat centraal hoe de hedendaagse kunstliefhebbers, van wie velen lijden aan wat Ben ‘bijbelse ongeletterdheid’ noemt, hun ogen en geest kunnen openen voor de spirituele traditie die volkomen gemarginaliseerd is geraakt in de 21ste eeuw.

Vanzelfsprekend haalt u meer uit de discussie wanneer u kunt zien waarover Carmel en Ben zo enthousiast in gesprek zijn. Daarom vindt u hieronder de links naar de kunstwerken die door Ben uitgekozen zijn.

• The panels from the Maestà altarpiece for Siena Cathedral by Duccio di Buoninsegna, completed in 131.

The Descent from the Cross by Rogier Van Der Weid (1399-1464), painted for the Chapel of Our Lady Outside the Walls at Leuven in modern-day Belgium.

• Albrecht Dürer’s portrait of Jesus, but also a self-portrait, painted in ‘1500 AD’ – the artists’ initials as well as, of course, Anno Domini.

Stanley’s Spencer’s disconcertingly ‘chunky’ Christ, as Carmel described him.

• The disconcerting (to put it mildly) depiction of the Crucifixion (1959) by F.N. Souza, a British artist born in Goa to Indian parents.

• And the ‘kinetic sculpture’ of Doubting Thomas by Michael Landry (born 1963), which invites visitors to jab the wound of Christ by pressing a foot pedal that activated a mechanical arm.

Finally, very strongly recommended, the website for VCS, the Visual Commentary on Scripture.

Vier keer per jaar een nieuwe, rijk gevulde Klooster! om even mee op adem te komen.
Nu voor maar € 45!